Ställ in feedbackflöden

  Kom igång

Ställ in feedbackflöden

Våra tre feedbackflöden är kärnan i systemet och det som syns för dina kunder. Gå till fliken Settings i menyn till vänster och klicka på Request Modes.

Till vänster kan du nu välja vilket flöde du vill använda, Ultimate ModeReview Mode, eller Direct Mode. Processen för att ställa in respektive flöde är samma.

Ultimate Mode är det längsta flödet som erbjuder separering av nöjda och missnöjda kunder, kundundersökningsfrågor och uppmuntring till onlinerecensioner.

Review Mode skippar kundundersökningsfrågorna och uppmuntrar de som lämnat positiva betyg att recensera er online och de som lämnat negativa betyg att lämna feedback direkt till er.

Direct Mode låter kunden direkt välja om den vill lämna feedback direkt till er eller lämna en recension online, utan att separeras efter NPS-betyget.

Vi går igenom Ultimate Mode för att få med det mesta i guiden. Med Ultimate Mode markerat ser du varje steg i flödet till höger. Steg med kuvertikon innebär att det är ett mail som skickas medan steg med skärmikonen innebär att det är en webbsida. På varje steg finns en Edit-knapp för att redigera innehållet och på alla mailutskick utom det allra första finns möjligheten att aktivera eller inaktivera utskicket.

Börja uppifrån och klicka på Edit bredvid Feedback Request.

Överst hittar du Subject, ämnesraden i mailet, och nedanför finns själva innehållet i mailet. Fält markerade i blått, som [customer first name] i bilden ovan, är taggar som byts ut mot informationen som läggs in i systemet. Klicka i rutan och skriv vad du vill att det ska stå i mailet. För att lägga in taggar, högerklicka och välj taggen som skall infogas.

Frågan om hur sannolikt det är att du skulle rekommendera företaget är låst eftersom det är den som Net Promoter Score bygger på. Du kan ändra om du vill att det ska stå företagets namn, oss eller mig genom att klicka i rullgardinsmenyn. Företagets namn är en tagg och byts ut mot det företagsnamn som är inställt.

När du är nöjd med din text kan du scrolla ner och skicka ett testmail till dig själv. Då sparas även inställningen. Om du inte vill skicka ett testmail, bara spara eller backa, scrolla upp och välj Back eller Save i toppen.

First Reminder Email och Second Reminder Email ställs in på samma sätt.

Feedback Landing Page finns möjligheten att lägga till kundundersökningsfrågor. Fritextfrågan, som går att ändra texten på men inte ta bort, är den som blir själva recensionen som sedan syns på din hemsida. För att lägga till en fråga klickar du på Add survey question, fyller i frågan och definierar vad 0 betyder och vad 10 betyder. Report Keyword är det som visas i din rapport för internt bruk. När du är nöjd klickar du på Save och därefter Back.

Positive Landing Page kommer de som gett ett högt betyg (standardinställning: 7 eller mer) till. Här kan du tacka kunden och be om att den även lägger en recension på någon av dina företagsprofiler online, som hos Google eller Facebook. Du kan även ha med en knapp för att låta kunden kopiera den feedback den precis har skickat, för att kunden skall slippa skriva om den. Kunden måste dock fortfarande klicka sig vidare till någon av recensionssajterna och klistra in recensionen.

Positive Email – Review Request finns ifall du vill knuffa på kunden ytterligare att lämna en recension online.

Negative Landing Page kommer de kunder som gett ett lågt betyg (standardinställning: 6 eller lägre) till. Här kan du be om ytterligare feedback på vad ni kunnat göra bättre eller hur ni kan rätta till situationen. För att följa Googles riktlinjer för recensionshantering finns här också länkar till era profiler online, det finns dock en knapp för att ta bort länkarna om ni inte vill följa Googles riktlinjer.

Direct Negative Feedback Page är sidan man kommer till om man satt ett lågt betyg och vill komma med ytterligare feedback direkt till er.

Direct Negative Feedback – Submission Confirmation visas när kunden skickat in ytterligare feedback.

Negative Email – Apology skickas till kundens mail efter att den lämnat en negativ recension.

Alla flöden ställs in på samma sätt

Om du får problem – kontakta oss på support@recensi.se så hjälper vi gärna till!